Dieta bezglutenowa (G-free) jest przeznaczona głównie dla osób, które mają uczulenie na gluten lub chorują na celiakię (chorobę układu immunologicznego). Kurację mogą stosować także osoby zdrowe marzące o szczupłej sylwetce, jednak przed rozpoczęciem diety powinny skonsultować się z lekarzem. Dieta bezglutenowa opiera się na wyłączeniu z diety glutenu – rodzaju białka, które znajduje się w zbożach (pszenicy, jęczmieniu, pszenżycie i życie). Gluten składa się z gluteniny i gliadyny przyczyniającej się do występowania reakcji uczuleniowych oraz alergii. Warto uważać również na glutaminian sodu, a także słód jęczmienny obecny w piwach.

Dieta bezglutenowa – co jeść?

Produkty spożywcze, które nie zawierają glutenu, zazwyczaj na opakowaniach mają znaczek z przekreślonym kłosem. W czasie kuracji można jeść ryby, jajka oraz świeże i nieprzetworzone mięso. Warto również sięgać po produkty mleczne (mleko, kefir, maślankę). Zamiast mąki pszennej oraz żytniej, do potraw używa się mąki kukurydzianej, ryżowej, gryczanej lub sojowej. Dietę można również wzbogacić, dodając do codziennego menu orzechy, sezam, kaszę jaglaną, słonecznik, a także siemię lniane. Glutenu nie ma także np. w miodzie, cukrze, landrynkach oraz dżemach. Przed sięgnięciem po produkt z półki sklepowej, warto dokładnie przeczytać etykietę, ponieważ gluten dodawany jest do dań gotowych, jogurtów, lodów, mrożonych warzyw i owoców. Występuje także w kolorowych drinkach.

Co daje dieta bezglutenowa?

Dieta bezglutenowa hamuje dolegliwości związane z nietolerancją glutenu: bólami głowy, sennością, zmiennymi nastrojami oraz problemami trawiennymi (zaparciami, biegunką, uczuciem pełności). Poza tym, dzięki kuracji, do organizmu dostaje się mniej węglowodanów, które powodują zwiększenie masy ciała. Jedzenie produktów pozbawionych glutenu zmniejsza także objawy chorób autoimmunologicznych, w tym choroby Hashimoto.