Dieta białkowa, zwana również od jej popularyzatora – dietą Dukana, jest metodą odchudzania i oczyszczania organizmu. Polega ona na włączeniu do jadłospisu jak największej ilości produktów wysokobiałkowych, przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów i tłuszczów. Dieta Dukana składa się z czterech kolejno zachodzących po sobie faz, z których każda charakteryzuje się odmiennymi zasadami żywieniowymi. Pierwsza z nich jest najbardziej restrykcyjna, zaś ostatnia – najmniej, ale zaleca się utrzymywanie jej przez całe życie.

Co jeść podczas diety białkowej?

Dieta Dukana dzieli się na cztery etapy, z których każdy rządzi się odmiennymi regułami i wskazówkami żywieniowymi. Zdaniem pomysłodawcy tej kuracji białkowej, dzięki podziałowi diety na kilka faz, zminimalizowane jest ryzyko wystąpienia efektu jo-jo (wahań wagi ciała).
• W pierwszej części, zwanej „uderzeniową” można jeść: drób, wołowinę, cielęcinę, ryby i owoce morza oraz nabiał (za wyjątkiem żółtych serów). Etap ten trwa zwykle 5-10 dni.
• W kolejnej fazie – równowagi, oprócz wszystkich produktów dozwolonych w pierwszym etapie, można jeść także warzywa (za wyjątkiem fasoli, grochu, kukurydzy, awokado i ziemniaków).
• W następnej części diety, zwanej fazą utrwalenia, oprócz wszystkich wyżej wymienionych produktów można także raz w tygodniu pozwolić sobie na porcję owoców (zakazane są: banany, winogrona, czereśnie i wiśnie), chleb pełnoziarnisty oraz kilka plasterków sera żółtego w tygodniu.
• W ostatnim etapie diety Dukana, pozostaje dowolność, co do ustalania jadłospisu. Podstawową zasadą tej fazy jest to, żeby przez jeden dzień w tygodniu spożywać wyłącznie produkty białkowe.

Jaka dieta na masę?

Dieta, wspomagająca zbudowanie masy mięśniowej powinna składać się przede wszystkim z produktów bogatych w pełnowartościowe białko. Najlepszym jego źródłem są jajka oraz mięso drobiowe, wołowe i cielęce, a także przetwory mleczne (sery, jogurty, kefiry i maślanki). W jadłospisie osoby trenującej na siłowni powinny znaleźć się również węglowodany: kasza gryczana, pieczywo pełnoziarniste czy płatki owsiane. Należy jednak pamiętać, żeby produkty bogate w cukry jeść rano. Wieczorem lepiej wybrać koktajl białkowy. Poza tym przy budowaniu sylwetki ważne jest również to, żeby organizmowi dostarczać składników mineralnych i witamin. Ich najlepszym źródłem są owoce i warzywa.